Saturday, April 16, 2011

Norski, norskimpi, norskein

Tänään tuli postissa (kyllä, täällä jaetaan lauantaisin kirjeposti) kirje Kelalta, missä kerrottiin että en ole oikeutettu Suomen sosiaaliturvaan Norjassa sijaitsevan vakityöpaikkani takia. Eli Kela-kortilla saa vissiin vaikka nakata tiiraa. Norjan sosiaaliturvan piirissä olen ilmeisesti ollut jo hetken. Mä olen nyt astetta norjalaisempi :)

Täällä on, ihan niinkuin Suomessakin, omalääkärisysteemi. Käsittääkseni siinä on jotain eroja verrattuna Suomeen, mutta pääsääntö on että jokaisella norjalaisella on omalääkäri. Perjantaina sain kirjeen jossa minua kehoitettiin valitsemaan itselleni lääkäri. (Taidan siis olla kaksi astetta norjalaisempi) Täällä jokainen saa valita itselleen lääkärin, tietysti siitä porukasta joilla on mahdollista ottaa uusia potilaita. Omalääkäriä saa myös vaihtaa kaksi kertaa vuodessa, muuttamisen takia tapahtuvaa vaihtoa ei lasketa näihin. Eli jos nyt eka valinta ei satukaan miellyttämään, kun eihän niistä nimen perusteella näe, niin sen voi sitten vaihtaa. Vähän niinkuin lääkärilottoa :)

Lotosta puheen ollen, norjassa ei voi lotota mikäli ei omista "veikkauskorttia". Jokainen täällä pelattu lotto, jokeri, toto tms. pelataan kortille. Käytännössä siis jokaiselle voitolle tiedetään heti voittaja, ja voitto voidaan maksaa tilille. (Täällä ei jää pelivoittoja lunastamatta.) Jotta pääsee kyseisen kortin haltijaksi, pitää olla norjalainen tili sekä norjalainen henkilötunnus. Koskapa henkilötunnukseni tuli viikko sitten, päätin tänään hommata kortin ja lotota. Mä siis olen kohta norskimpi kun ite norskit!

Paitsi että mulla kasvaa ikkunalla rairuohoa pääsiäistä varten. Täällä ei ole tapana, ja kaikki kysyy että mitä tuo on.. :)

(Vielä tätäkin kautta onnittelut kummitätskälle synttäreiden johdosta meiltä molemmilta!!)

1 comment:

  1. Tack, tack!! Vieraita pukkas eilen ja tänään ett kahvia on saanu keitellä! Mukava kun kävivät. Puolipilvisen lämmintä oli tänään tuulen kera.

    ReplyDelete