Tuesday, May 3, 2011

Pari vinkkiä Norjan liikenteeseen

Autoilijoiden täällä on huomioitava huomattavasti Suomen nopeusrajoituksia alhaisemmat rajoitukset. Esimerkiksi lähes koko työmatkallani (35 km) rajoitus on 60 km/h. Varmuuden vuoksi kannattaa ajaa vielä hieman rajoituksia hitaammin, sillä sakot ovat täällä hurjan suuria, ja korttikin lähtee melkein huomaamatta hyllylle. Mutkaisilla teillä on myös lisäksi hyvä hidastaa ennen mutkaa, mutkan takanahan saattaa tiellä olla yllättävä este eikä usean tuhannen kiloinen auto pysähdy itsestään viidenkympinkään vauhdista. Hidastaa kannattaa myös hyvissä ajoin ennen kääntymistä, vallitseva käytäntö on täällä noin kilometriä ennen risteystä. Kääntyessä ei tarvitse käyttää kuitenkaan vilkkua. Kapeilla ja mutkaisilla teillä pitää ajaa omalla kaistalla, mutta ajathan keskellä tietä teiden suorilla osuuksilla.

Näin kevään tullessa on järkevää aloittaa hyötyliikunta, työmatkapyöräily on Norjassa erittäin suotavaa. Varmistathan ennen fillarin esiinottoa, ettei työmatkallasi ole pyöräteitä, ja mikäli niitä löytyy, älä käytä niitä. Jo mainitsemastani teiden kapeudesta johtuen tien reunassa ei ole kunnon piennarta, joten voit huoletta ottaa käyttöön puolet ajoradasta. Autoja ei tarvitse huomioida, ne kyllä väistävät sinua.

Jalankulkijoita huomioidaan täällä huomattavasti paremmin liikenteessä kuin koto-Suomessa. Suojatielle pyrkivälle annetaan poikkeuksetta tietä, ja tätä kannattaa käyttää hyödyksi. Tylsän työpäivän jälkeen voit esimerkiksi ilahduttaa autoilijoita mukavilla refleksiharjoituksilla: Ole käveleväsi tien oikeaa laitaa kuntoilumielessä ja suojatien tullessa kohdalle lähde välittömästi ylittämään tietä. Taakse ei tarvitse katsoa ennen suojatielle siirtymistä, se vain turhaan varoittaa autoilijaa eikä refleksiharjoitus näin pääse toteutumaan. Muista myös näyttää järkyttyneeltä kun kuulet jarrujen kirskunan ja katso paheksuvasti autoilijaa.


(Myönnetään, tänään kiristää vannetta hieman normaalia enemmän...)

No comments:

Post a Comment