Thursday, May 10, 2012

Norjalainen logiikka

Olen jonkun aikaa ihmetellyt norjalaista tyyliä päättää nopeusrajoituksista yleisille teille. Suomessahan pääpiirteittäin homma menee niin että taajamissa 60 tai vähemmän, valtateillä 80 tai 100 tien kunnosta ja vuodenajasta riippuen paitsi risteysalueilla 60. Ja motarilla 100 tai 120. Pikkuteillä 80 tai 60 vähän tien koosta riippuen. Okei, tiet on suoria ja leveitä mitä ne ei täällä aina ole.

Otetaanpas esimerkki Norjasta: Arendalista lähdetään ajamaan pitkin valtatietä E18 kohti Osloa. Tie on hyvässä kunnossa ja norjalaisen mittapuun mukaan leveä. Mutkia toki on kun Norjassa kerran ollaan. Alun 90 jälkeen tippuu rajoitus kahdeksaankymppiin. Ja melkein heti taas kympillä rajoitukseen 70 km/h. Hetikohta ollaankin kuudenkympin alueella, joskin tällä piiiitkällä hitaalla pätkällä on jokunen risteys, ja pari taloakin tien reunassa. Loppumatka Tvedestrandiin ajellaan taas seitsemääkymppiä. Matka Arendalista Tvedestrandiin on 26 kilometriä (via Michelinin mukaan). Tästä matkasta on se parikymmentä kilometriä noita hitaampia rajoituksia.

Ihmettelin tässä ääneen paikallisille noita rajoituksia, ja sainkin vastauksen miksi näin on. Tuolla pätkällä on kuulemma ollut paljon kuolemaan johtaneita kolareita, ja siksi rajoitus on nyt 60. Kun siitä vauhdista kolaroidessa ei välttämätta kuole. Kolareiden syy on kertoman mukaan ollut nukahtaminen rattiin. Minun käsitykseeni ei vain mene että miten näillä mutkaisilla teillä kukaan voi nukahtaa, eikä se etteivät kolarit kuulemma ole lisääntyneet nopeusrajoituksen laskemisen jälkeen. Kun nythän siinä vasta meinaakin torkkua, kun se on niin hidas ja tylsä ajaa.. :)

Okei, tuon ylläolevan voi vielä lukea jotenkuten loogiseksi toiminnaksi mutta entä sitten seuraava: Tämä ei ole valtatie, mutta kohtalaisen vilkkaasti liikennöity tämäkin. Mutkia on, ja mäkiä. Rajoitus 80 km/h...


Mihinkäs väistät tuota kun se tulee mutkan takaa vastaan ja molemmilla 80 lasissa...

3 comments:

  1. Ihan samaa logiikkaa olen minäkin ihmetellyt moneen kertaan. Onkohan missään 120 km/h rajoitusta? Esim. suoraa ja leveää moottoritietä Oslosta Gardemoeniin saa ajaa 100 km/h. Ja sitten tässä ihan meidän lähellä on kapea tienpätkä, jossa rajoitus on 60 km/h. Siinä on pari kunnon shikaania, joissa minä ainakaan en edes pysty ajamaan noin kovaa jos samalla pitää pysyä omalla puolella tietä.

    ReplyDelete
  2. Olitkos se sinä, joka soitti tänään radioon ja halusi voittaa moottoripyörärahoja? Satuin ensin kiinnittämään huomiota aksenttiin ja sitten kun vielä nimi ja pyöräkin mainittiin, niin johan alkovat kellot soida ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Juu, tunnustan :) Töissä tulee kuunneltua ko. kanavaa ja olin ihan 100% varma että nyt tulee potti kotiin. Ei sitten tullut. :( Parillasadalla tonnilla olisi jo ostanut komeen pyörän...

      Delete